10 manieren om een PAUZE te nemen.

10 manieren om Pauze te nemen retraite rust lifebreak deventer inspiratielocatie

Pauze op 2×5 manieren

  1. De witregel: Verbeter je afspraken door het aanbrengen van witregels in je agenda, door ruimte in te plannen tussen twee afspraken. Ren niet direct door naar je volgende afspraak. Neem bewust afstand van de afspraak die je net had en sta stil; hoe zit ik er bij? Hoe voel ik mij? Wat heeft het mij gebracht? Sluit af en richt nu je aandacht op de volgende afspraak. Maak jezelf bewust. Waar ben ik, waar ga ik heen. Hoe wil ik de volgende afspraak ingaan. Je volgende afspraak ervaar je bewust, waardoor je scherper waarneemt.
  2. Neem een paar keer per dag een adempauze. Sta stil bij je ademhaling. Maak jezelf bewust van je lichaam door te voelen hoe je zit of staat. Pas je houding eventueel aan als je in gespannen houding hebt gewerkt. Breng je ademhaling naar je buik.
  3. Alles heeft een begin en een einde. In de tussentijd ben je met je volledige aandacht bij datgene wat je aan het doen bent. Of je nu een moeilijk gesprek voert, de afwas doet of op de fiets zit. Het ontspant als je niet al bezig bent met het volgende dat je gaat doen of nog druk bent met het gesprek van zojuist. Meer weten? Lees voor meer inspiratie en rust een regel voor beginners van Wil Derkse.
  4. Sta op en maak een wandeling; uit onderzoek blijkt steeds weer dat wandelen een herstellende werking heeft. Naast de endorfine en serotine die worden aangemaakt, blijkt ook dat je concentratie verbeterd waardoor je effectiever werkt, wat tijdwinst oplevert.
  5. Doorbreek je patroon; neem eens een andere route, een onverwachte keuze van de menukaart, doe iets wat je nog nooit gedaan hebt. Ervaar hoe het voelt als je de controle los laat en overgeeft aan het onverwachte in het hier en nu. Meer weten over synchroniciteit?

‘Geef jezelf rust en krijg aandacht cadeau’

  1. Offline; Kies andere middelen om te communiceren. Teken notulen. Loop naar je collega toe. Bel voor overleg. Vermaak je op een andere manier.
  2. Open ruimte: Neem zonder een reden een dag vrij. Dus niet voor vakantie, een uitje of een klus. Doe eens niets. Luier, droom, staar en laat je gedachten stromen zoals je vroeger deed. Overtuig je van het nut van stilte, rust en wachten. Joke Hermsen heeft een boeiend filosofisch pleidooi geschreven in Kairos.
  3. Vergaderbreak; ga met je team eens naar een andere plek. De verandering van omgeving maakt dat je je focus verlegd en niet laat afleiden door de waan van de dag. Oftewel; Zinvol ontspannen.
  4. De pauzeknop. Even ergens helemaal mee stoppen en afstand nemen. Van een contact, je werk, je relatie of je omgeving. Uitwaaien aan zee, een retraite, wandelvakantie of een lifebreak. Om je op te laden, zodat je met frisse energie de juiste keuzes kunt maken.
  5. Turbocentreren; Wanneer je lichaam vol stress zit of wanneer je vlak voor een situatie zit waarin je vanuit ontspanning wilt reageren. Pas turbocentreren toe binnen 90 seconden. Hoe werkt het? Verleg je aandacht. Ga ontspannen zitten of staan. Sluit je ogen en wordt bewust van jouzelf in de ruimte. Neem vervolgens een situatie in gedachten waarin jij totaal relaxed en ontspannen bent. Bijvoorbeeld een zonsondergang op het strand. Plaats je volledig in die situatie terwijl je rustig doorademt (gaat vanzelf). Open je ogen en reageer op het hier en nu. Je hebt zojuist een in een minipauze je lichaam ontspannen. Meer weten? Aanrader; De verborgen dimensie van leiderschap door Anouk Brack.