Harder werken leidt tot meer werk

Overactiviteit rust nemen harder werken leidt tot nog harder werken lifebreak retraite burn-out
De valkuil van Overactiviteit.

In mijn eerste baan, inmiddels jaren terug, vertelde ik tijdens mijn functionering gesprek aan mijn leidinggevende dat ik niet door mijn mailtjes heen kwam. Ik was overactief; Hoe harder ik werkte, hoe meer mail ik kreeg. Omdat ik steeds meer mail kreeg, had ik niet de gelegenheid meer om direct te antwoorden (wat eerder wel zo was) en bovendien ergerde ik mij dat ik mijn klus niet af kon maken voor ik naar huis ging. Ondanks mijn inspanning. Voor mij heel onbevredigend. Hoe kon ik die hoeveelheid mail stoppen? Mijn manager stelde hierop een aantal vragen aan mij. Waaronder; Waarom vind je dat je direct moet reageren? Wat is het effect als je direct reageert? Wat levert harder werken op?

Deze vraag liet mij stilstaan en mij bewust worden van mijn handelen. Voor mij heel leerzaam. Doordat ik snel antwoordde, konden anderen sneller verder. Maar was direct handelen wel effectief? Vervolgens kwamen ze eerder met nieuwe vragen (fijn als een collega zo vlot reageert!). Terwijl in een aantal gevallen bleek dat vragen zich als vanzelf in de tijd oplossen als er geen antwoord komt. Oftewel; nietsdoen, afwachten heeft ook een functie.

Verantwoordelijkheid nemen

Ik leerde van mijn manager door geen verantwoordelijkheid (over) te nemen, dat ik daarmee verantwoordelijkheid bij een ander laat. Daar leert en groeit de ander van. Die wordt daarmee zelfstandiger. Zo werk ik mee aan de ontwikkeling van de ander. Ook werd ik voor het eerst geconfronteerd met mijn valkuil van overactiviteit. Die leidt tot vermoeidheid. Conclusie? Harder werken leidt tot nog meer werk, en daardoor tot nog harder werken. Met als resultaat overwerkt zijn.

Stap uit de valkuil van overactiviteit

Dus, ben je vermoeid, of heb je de indruk dat je teveel doet? Misschien ben je in de valkuil van overactiviteit gestapt. Doe daarom een stap terug.

  1. Schakel terug naar een lagere versnelling.
  2. Kijk wat er gebeurt als je vragen (mail) niet beantwoord.
  3. Pas timemanagement toe met het eisenhowerschema; Is het urgent én belangrijk? Zo niet, dan op de stapel later of delegeren.
  4. Wil je rust nemen? Neem jezelf serieus. Loop naar buiten, neem een kop thee, doe een powernap
  5. Of geef jezelf meer tijd tijdens een retraite.